Smarta hus ger kunderna en enklare vardag
Genom nya tekniska lösningar har både vår och kundens vardag blivit enklare. Hus med smart teknik ger smidigare förvaltning och nöjdare kunder. Varför? Det får du reda på här!
Ett hus med smarta tekniska lösningar är uppkopplat och kommunicerar självständigt med både teknisk utrustning och med kunderna. Ett exempel på sådana hus finns på Bolmensgatan i Halmstad där Lisa Angelin är fastighetschef.
– Pluggar du i Halmstad är det här du vill bo. Läget är perfekt och husen är smarta med solceller på taket. Studenter är vana att vara uppkopplade. Vi tycker att det är viktigt att hänga med i utvecklingen och göra vardagen enklare för våra kunder genom tekniska lösningar, säger Lisa.
Vad gör husen så speciella?
I husen finns bland annat närvarostyrd belysning, solceller på taket, skalskydd med ett taggbaserat passersystem och porttelefon som även används för att öppna postboxarna och boka tvättstugan. I varje lägenhet finns temperaturgivare som kan övervakas på distans. Det pågår även ett arbete för att koppla upp och ge undercentralen samma möjligheter till distansstyrning.
– Temperaturgivarna gör att vi kan säkerställa att alla lägenheter har ett bra inomhusklimat samtidigt som vi kan effektivisera och arbeta mer proaktivt med energibesparingar. Det har blivit ett viktigt hjälpmedel när vi ska styra uppvärmningen eller felsöka problem i husen. Är det för kallt eller varmt i enstaka lägenheter följer vi upp varför. Det kan vara ett fel men också att kunden uppskattar att ha fönsterna öppna eller är frusen och har ett extra värmeelement, säger Lisa.
Ger nöjdare kunder
När den tekniska utrustningen i huset är uppkopplad skapas nya möjligheter. Till exempel meddelar tvättmaskinen själv när den är trasig. Förvaltningsorganisationen får en felkod skickad till sig och kan åka ut för att åtgärda felet. Den som bokat tvättstugan får ett meddelande via appen om att maskinen är trasig innan de börjar tvätta.
– Vanligtvis får vi in felanmälan från kunden som skulle upptäckt att maskinen är trasig. Nu kan vi förekomma dem vilket är väldigt uppskattat. Vi har en kundnöjdhet på 93,7 procent i de här husen, vilket är väldigt högt, säger hon.
Överträffa kunders förväntningar
Taggsystemet har medfört ökad trygghet och mindre skadegörelse, eftersom det går att följa upp vem som passerade porten senast. Genom de digitala anslagstavlorna och namnskyltarna på postboxarna är all information alltid uppdaterad, vilket kunder uppskattar. För även om digitalisering gör det enklare att optimera energianvändningen är det en annan aspekt som är viktig.
– Det ger oss möjligheter att överträffa kunders förväntningar, avslutar Lisa.
Läs mer om våra hus
Är du intresserad av att läsa mer om våra hus och gårdar kan du göra det här på vår blogg ”Hemma hos Willhem”. Om du skulle vilja bo i ett tänkande hus hittar du alla våra lediga lägenheter på willhem.se.