Fastighet i HalmstadFastighet i Halmstad
Willhem
Nu digitaliserar vi fastigheterna:

Smartare hus, smartare kvarter, smartare städer

För Willhem är det självklart att följa med i den allt snabbare digitala utvecklingen. ”Det är en del i vår hållbarhetsstrategi, där en stor del handlar om att erbjuda smarta tjänster för kunderna och en digital förvaltning för ett hållbart arbetsliv”, säger Peter Lundstedt, fastighetsdirektör.

Peter Lundstedt Peter Lundstedt, fastighetsdirektör på Willhem

– Idag är i stort sett alla människor uppkopplade och vi ser att en digital verklighet förenklar många saker. Det gäller även våra hus. Många av våra fastigheter har redan uppkopplade tvättstugor med digital bokning. Det sparar tid för de boende i fastigheten som slipper gå till tvättstugan och boka tvättid. Och när det blir fel på maskinerna felanmäler systemet till våra bovärdar, som kan utföra service direkt. Hyresgästerna får samtidigt ett meddelande om att tvättstugan är ur funktion. Det sparar både tid och pengar, säger Peter Lundstedt.

Peter berättar om att Willhem tagit fram en app som gör det enkelt för hyresgästen att göra en felanmälan, och lika lätt för bovärden att ta emot den, för att sedan snabbt kunna åtgärda felet.

– Vi ska ha en digital förvaltning och smarta självreglerande energisystem som ger hållbar energi.

Citat

”Vi ska ha en digital förvaltning och smarta självreglerande energisystem som ger hållbar energi.”

Tillsammans för en hållbarare och smartare framtid

Som ett steg i hållbarhets- och digitaliseringsarbetet ingår Willhem, tillsammans med två andra fastighetsägare, Jönköpings universitet och Klipsk AB, idag i ett konsortium som heter Real Estate Core.

– Syftet med Real Estate Core är att skapa ett gemensamt språk för att organisera all den data som genereras i fastigheter, säger Peter.

Ett gemensamt språk gör det möjligt för fastighetsägare att koppla ihop sina hus med andra hus i kvarteret och längre fram kunna koppla dem till ännu större nätverk. Det hela är mycket komplext, men målsättningen är att förenkla fastighetsskötseln och därmed uppnå ett mer hållbart boende.

– Ett mer greppbart exempel är avfallskärlen i soprummen. I framtiden kommer även de att vara ”smarta”. När ett kärl börjar bli fullt skickas information om att det aktuella soprummet ska inkluderas i dagens rutt för tömning till företaget som sköter hanteringen av återvinning och avfall. På så sätt blir inte soprummen överfulla och de som hämtar åker bara till fastigheter som verkligen behöver besökas.

Så, framtiden blir smartare och mer hållbar för alla, oavsett om du är hyresgäst hos Willhem, jobbar på Willhem eller om du råkar vara ett avfallskärl. Välkommen till framtiden.