En dag för åtgärder utöver det vanliga
En dag i månaden samlas Willhems medarbetare ute i bostadsområdena för att jobba med förbättringsarbete. Syftet är att åtgärda sådant som kunderna haft synpunkter på eller som man vet har betydelse för upplevelsen och trivseln.
Under den här dagen får inte personalen bokas in på något annat, det som görs ligger utöver det vanliga underhålls- och förbättringsarbetet. Upplägget är likadant på alla orter och genomförs överallt där Willhem finns. Det är inte bara kunderna som blir nöjda, personalen tycker också det är kul och att det blir bättre sammanhållning.
Vad händer på en åtgärdsdag?
– Framförallt är vi ute och syns i våra områden, folk kommer fram och pratar och då kan vi fånga upp både idéer och problem. Det ger inspiration att få veta vad hyresgästerna tycker är viktigt, berättar Martin Andreasson som är fastighetschef hos Willhem i Trollhättan.
På programmet
För att se hur det kan gå till följde vi med fem bovärdar som håller på att snygga till mellan husen i ett tidstypiskt 50-talsområde. De klipper buskar, ansar träd och fräschar upp uteplatsen. De passar också på att byta ut en gammal grill mot en ny och större.
– En bra grill måste man ha, då är det mycket roligare att grilla, säger Marcus.
– Den stora grejen idag är att sätta upp en sandlåda mellan husen, fortsätter Angelica. Idén kom till på vårt initiativ, men vi stämde av det med hyresgästerna. Här bor många barnfamiljer, så det var tummen upp.
Att ha månadsvisa åtgärdsdagar har visat sig vara en metod som fungerar väldigt bra och som i den senaste mätningen resulterat i att serviceindex ökat med hela två procentenheter. Andra frågor som varit i fokus under året är att öka tillgängligheten, utveckla ärendesystemet och kommunikationen med kunderna.
Från sandlåda till grillning
Under eftermiddagen har bovärdarna ytterligare en aktivitet.
– Vi ställer upp ett litet tält och tänder grillen, bjuder på chorizo och bratwurst och snackar med hyresgästerna, berättar Mattias. Det är alltid lika trevligt. Och det blir alltid bra snack. Folk frågar en massa och vi kan oftast ge svar och förklara bakgrunden och sammanhanget för dem.
”Vi tänder grillen, bjuder på chorizo och bratwurst och snackar med hyresgästerna”
Förutom själva grillningen så undersöks intresset för ett paketerbjudande som innebär att bygga om tvättstugorna, sätta upp kakel, byta till modernare maskiner och samtidigt byta till nya entrédörrar med taggar, snygga upp trappuppgångarna och göra om cykelförråden.
– Paketet innebär en liten höjning av hyran, berättar Martin. Några hyresgäster kan säkert reagera på det, men när vi träffas ansikte mot ansikte har vi en chans att förklara och se hur många som är intresserade. Om alla är emot det, så får vi naturligtvis tänka om.